tisdag 16 juni 2009

Pion från Storängen

Vid vägen mot Sickla stod en tjej och sålde Öländska frilandsodlade jordgubbar så jättestora att det bara gick 9 st i en ask

Känner ni doften!
Minns när vi sjöng Majas alfabetssånger med förskoleklasserna varje gång nyponrosorna vid parkeringen till skolan blommade. Den veckan låg det nyponrosor i skålar även på toaletten och doften slog emot en varje morgon när man kom, underbart. Nyper ofta en ros när jag går förbi en buske och lägger i ett vinglas, med vatten, för att få uppleva doften och njuta av det vackra. Humlorna jobbade febrilt i busken.

Idag blev det vit- och rödklöver samt kirskål for de blivande blomsterkransarna.

Denna pion är nog väldigt gammal, med sina ljust grågröna blad och små blommor, kommer från vår tomt i Storängen. Den fanns där när vi flyttade dit och troligen stått där väldigt länge. Den är underbar med sitt vackra grågröna bladverk.

Knopparna är stora så man blir överraskad att blomman inte blir större

Ser ut som en garnboll utslagen.
Dagen började bra med sol och pigg var jag, det kändes att det skulle bli en bra dag och så gick jag in på KfS hemsida och hittade detta. Intressant lunchseminarium under Almedalsveckan men såg att de skulle bjuda på min (och Gurlis) salladssoppa, sånt blir man glad av. Hade en burk med sallad från igår så inspirerad av detta så kokade jag mig en salladsoppa till middag.

Inga kommentarer: