lördag 13 juni 2009

Vad en farmor/mormor får göra!

Som mamma, farmor och mormor så blir man tillfrågad, eller som idag självmant, laga en reva eller likn. Sid hade en reva på sitt byxknä så den blev lagad men det blev också ett tillägg från de nya kalsongerna han hade med sig i ryggsäcken. Jag kan absolut inte ha kvar några lappar i kläderna så när jag ser barns händer ner för att klia just där lapparna sitter så tar jag fram saxen och klipper bort de, så också idag. På en av lapparna så fanns en bild på Blixten Mc Queen, som är det stora intresset just nu, så dessa syddes fast på var sitt byxben och Sid blev glad. Det kallas återvinning - eller?

Torkad mango och ananas blev Sid lika förtjust i som jag är och vi åt i kapp under helgen då han är hos mig. Fick en stor fin ananas häromdagen från grannen som jag torkade, blev mycket smakligt men det tog lång tid att torka. Både mango och ananas hamnade i påsarna till fritids och mattanten igår också.
Det är så härligt när man kan bjuda på frukt av olika slag och att den äts och ett bra sätt är att skära frukten i klyftor - lagom stora munsbitar. Vi åt på så sätt apelsin, nektarin och vattenmelon och jordgubbar. En hel knippa morötter har nästan gått åt också.
Kanelbullar är också någonting som man som bestemor har förmånen att kunna göra ibland särskilt om de äter det nyttiga matbrödet lika glatt som vetedegar. Lördagsgodiset som han hade med sig ligger orört så det hela jämnar ut sig.
Har äntligen fått reda på vem som ställt ut hushållsassistenten jag hittade i soprummet, efter att min granne läst bloggen kom hon och talade om att den kom från hennes mamma och de använde den inte så det är bara att tacka, lite roligare när man vet vem som kastat den och för dem att den används.
Sid letade efter fotboll på tv men hittade inget så vi tittade på speedway och hade jätteroligt med att välja den som skulle vinna innan han somnade från allt på soffan.

Inga kommentarer: