söndag 24 oktober 2010

En doft av bröd, andra dagen.

Hittade det här som utkast, hade glömt att publicera det.

Nybakade Briocher smakade så fantastiskt gott och efter provsmakningen senare under kvällen så blev det en del favoriter.

Här är bara en del av de fyra fulla kassarna som jag fick med mig hem. Grannar kon in och provsmakade och fick lite olika sorter med sig hem så att det minskade lite.

Jan Hedh kallade Magdalena och mig för flickorna och här en uppskattande hand från mästaren. Vi jobbade bra ihop hela helgen och samarbetet började genom en blyertspenna för att göra anteckningar i boken som jag lyckade hålla ganska ren trots att den fanns med på borden hela tiden.

Förkläde och släng var både kladdigt och dammigt och idag kom jag ihåg att byta skor för på de hade både mjöl och degstänk.

Tålmodigt visades hur Stollen får sin form med en rulle av mandelmassa i.

Visningsexemplaren skulle alltid finnas på bordet att titta på men det var svårt att forma till lika fint som Jan Hedh hade gjort. Med ett snabbt öga såg han om den skulle förlora sin form eller inte.

Kringlor, snurror, treflätor, fyrflätor, knutar mm visades men hur skall man komma ihåg allt, det såg så lekande lätt ut

Skådebrödet innan gräddning


och efter gräddningen

Kanelbullar i olika former smakade gott till en kopp kaffe som summering innan alla försvann åt olika håll efter en innehållsrik helg.
Tack för presentkortet mina kära barn och barnbarn.

Inga kommentarer: