söndag 17 oktober 2010

God müsli.



Har blivit uppmanad att skiva om min müsli som jag blandar ihop och som många tycker om. Senast så är det ett av barnbarnen som börjat plocka åt sig en påse när hon är här bara jag inte stoppar torkade kronblad av rosor i.
De flesta tycker om den för att det inte är så mycket flingor av havre, råg och vete i.
Jag blandar den med puffar av bovete (100 g), amarant och quinoa, pumpa och solrosfrön, dinkelflakes, flingor av nakenhavre, dinkel och råg (som jag flingar själv), linfrö, så torkade fikon, aprikoser, sultanrussin, mina kaneläpplen samt hackade dadlar.
Mängderna blir lite på en höft men ganska mycket av den torkade frukten och därför går nu torken för fullt för att fylla förrådet av torkade äpplen med kanel.
På Saltå Kvarns nya butik så hittade jag flakes av quinoa och amarant som jag också provat att blanda i.
Just nu har jag torkade lingon, som blev till efter att jag gjorde lingondricka, som jag blandar i.
Jag har även gjort liknande med nötter i stället för torkad frukt.

Inga kommentarer: