lördag 23 oktober 2010

En doft av bröd.

En underbar dag har jag haft. En doft av bröd, en tvådagarskur på Restaurangakademin som jag hoppats kunna ge mig lite mer inspiration för att få ut mer av surdegsbakningen. Allt som jag fått under dag är fantastiskt och så har jag en dag imorgon också, härligt.

Levain som ropar på att bli till degar och det blev många under dagen. Lantbröd med vete, graham och råg. Lantbröd med vete och råg, Lantbröd med dinkel, oj där hamnade mycket deg och mjöl på golvet när den stora degbunken satte full fart på högsta hastighet. Vad lärde man sig av det, jo att att alltid sätta med på låg hastighet innan man stänger av maskinen.

Surdeg av vete som bubblar för fullt och blev till många degar under dagen och ny sattes mot slutet av dagen.

Rågsudegen var det också fullt liv i och med mig hem så har jag nu en burk av vete och sur, kommer inte ihåg från vilket land, anteckningarna lämnade jag kvar till imorgon.

Jan Hedh som håller i kursen har 450 olika surdegar från olika länder som han samlat på sig under årens lopp.

Carina är en av alla som huserar i dessa lokaler och hjälper oss med det mesta och har koll på läget tillsmmans med Jan.

Det är lite större satser än jag bakar hemma men jag är fortfarande glad för min assistent.

Här visas hur en elastisk deg är klar för nästa steg.

Här är Andreas i färd med att väga och lägga baguetter till jäsning. Han är tagen under Jans breda varma vingar för att få ägna sig åt att jobba med praliner i framtiden, underbart att få uppleva på nära håll.

En fantastisk lärare som inte bara gör en och säger så skall ni göra utan verkligen visar, berättar varför på ett lugnt och pedagogiskt sätt. Gör att man känner glädje och vi är ett trevligt gäng på 11 st med väldigt olika förhållningssätt till vad detta kommer att leda till. Jag jobbar ihop med Magdalena och jag tycker att vi klarade oss väldigt bra med våra fem olika arbetsuppgifter.

Jag som igår bakade kanelbullar till städdagen på landet kom underfund med hur många fel jag gjort med den degen idag så det måste det bli ändring på men å andra sidan så fick jag ett SMS, av sonen som var ute och lämnade brödet, att "bakverken får beröm" och sånt blir man ju glad för.

Stora och härliga ser de ut kanelbullarna

och skall nu stå i kylrum över natten för att gräddas imorgon liksom många av de andra bröden som bakats ut i olika formar, jäskorgar mm.

Här ligger rågbröd i korgar i jäsugn

för att mot slutet av dagen sättas in i ugnen och under tiden som de gräddas så har vi alla en genomgång på vad vi har gjort, vi har jobbat två och två hela dagen och trots att vi har fått vänta vid degblandarna många gånger för degarna tar sin lilla tid innan de fått rätt utseende så har stämningen varit god.

Så till slut får vi två sorters rågbröd med oss hem prescis som de kommit ur ugnen tillsammans med surdegen.

Inga kommentarer: