lördag 18 april 2009

Nässelpesto

Plockade löktrav på morgonpromenaden som hackades ner i smör som blandats med lite rapsolja och salt. Gott på tunnbrödet så från och med nu så blir det eget bregott också eftersom jag tog det sista igår och har smör hemma. Hittade ett recept som såg gott ut där man kan använda löktrav om man inte har ramslök som jag skall prova.

Tog hand om nässlorna från igår idag, sköljde och sköljde och vattnet hällde jag ut på magnolian och på krukväxterna inne, (inte slänga vatten, inte slänga rester). Förvällde, stoppade en del i frysen och bestämde mig för att göra pesto men ingen ost hemma, så det var bara att knalla till Konsum. Väl där så pratar jag med deras trevliga personal och vips så har man en massa i korgen förutom osten. Tunnbrödet var nästan slut på Konsum så jag köpte ett paket till för att ha hemma och så hade de fått in limebasilika som Kent stoppade under näsan på mig, härligt gott doftade den, kanelbasilika och röd basilika också de hamnade i korgen. Det blev både Parmesan- och Västerbottenost till peston.
De torkade nässlorna lades i burkar för att senare hamna i bröd, salt mm och de sista torkade från förra året blev till örtsalt.
Vattnet efter förvällningen blev till ett fotbad med bubblor och massage, tack Renée för den.

Olivia har lärt sig cykla idag!

Lite vingligt gick det men hurra, sen bar det iväg till mormor för att visa henne.

Tycker det är synd att folk kastar fina saker så jag tar hand om en del och idag så hade någon kastat fina skålar i glas från 60-talet som jag tog hand om, två stycken lika de vi har på landet fast en storlek mindre och där ute går det alltid åt. Den här helgen så rensar folk och egentligen skulle man ha bord uppställda som man kan ställa schysta saker, en bytesmarknad, på så sätt slipper barnen krypa runt i containrarna. Hörde hur det ramlade ut en massa saker på den överfyllda containern när barnen var där och klättrade. Är det någon som vill ha en Brita kanna så är det bara att säga till.

Den här skålen doftar precis som tablettaskarna med viol gjorde förr. Dessutom kan man lägga blommorna i salladsskålen som dekoration och de går att äta.
Böcklinglåda till lunch och risotto med Karl Johan till middag så peston får vänta till imorgon. Det är så fantastiskt med all den svamp som jag torkade i höstas hur den kommer till användning, det är så lätt att smula ner i vilken stuvning, sås eller soppa som helst.

Inga kommentarer: