måndag 13 april 2009

Sädesärlan har kommit

Den första tulpanen har kommit upp, det går alldeles för fort!
Den första sädesärlan såg jag under min morgonpromenad idag, den som vi när barnen var små kallade skogens polis för den jagade hela tiden bort fåglar som kom i dess närhet. Nu är det bara staren som inte setts för att våren skall vara här på riktigt. Tog en vända med tidningar istället för stavar idag innan frukost, dusch och promenad till Forum för att sen ta bussen till stan och promenera från slussen till ABF-huset.
Idag handlade museironden om utställningen på Millesgården som pågår både utomhus, i utställningshallen och i konstnärshemmet av 12 olika konstnärer.
Ni odlar väl örter och växter som dagfjärilarna tycker om för de håller på att försvinna sa de på P1 idag. Förra året så var det en idog trädgårdsarbetare som tar hand om bostadsrättens planteringar som klev i min trädgård och grävde upp min bolltistel som är så omtyckt av alla insekter och då också fjärilar när jag inte var hemma. Jag satte tillbaks den men har inte sett att den kommit upp ännu. Igår klippte jag ner min fjärilsbuske lite så att den inte tar över hela sittutrymmet och skall nog ta lite till. Bakom den så ser trädpionen pigg ut och kommer med stora knoppar.
När jag röjde nu i helgen så lät jag mycket av det klippta ligga kvar även i år som jordförbättringsmaterial och det gör jag med gott samvete efter att jag nu vet att Hannu Sarenström gör så, då är vi två. Det döljs snart av allt som växer över det och så har maskarna något att ta tag i och koltrastarna kan rumstrera om på jakt efter mat.
Cykeln kom fram idag också, fick låna en bra pump av grannen så nu behöver cykeln bara en riktig rengöring för att vara vårfräsch.
Numera kommer jag alltid hem med någonting som en bukett vitsippor, luktviolplantor, nässlor mm från mina promenader och idag har jag motionerat mycket, det känns i hela kroppen.
Hur många har tvättat/desinficerat sina mobiler idag tror ni.
Man skall vara optimist, känna tacksamhet och vara förlåtande så lever man länge, klarar sig bättre mm enligt Nisse Simonson som var gäst hos Kattis 6 Company, en härlig farbror som jag gillar.

De här banden såg jag idag på väg till ABF. Det är torkade blommor som är limmade på tunna band.

Inga kommentarer: