fredag 27 februari 2009

Semlor

Hittade en fantastisk blogg, Pain de Martin, om bröd idag efter att ha läst "min helg" artikeln om Hembakad, så nu skall jag försöka med en "vildjäst". Den står nu på tillväxt. Allt är så klart och tydligt i alla recept på bloggen och detta kommenterades också på flera ställen.


När jag kom hem från morgonpromenaden så var isen full av barn som skrinnade fram och tillbaka, glada röster hördes och hela bryggan var full med ryggsäckar, skor mm.


Senare under dagen kom vårsolen fram och töade bort nattens isighet och det blev blött på isen. Fick besök av barnbarn som trots detta åkte skridskor en lång stund.
Efter det så förtjänade de varm choklad och nybakade semlor och kanelbullar.


Jag har bestämt mig för att köpa en digitalvåg imorgon och är också på väg att köpa en mjölkvarn för att få nymalet mjöl.

Dagens tips!
När jag penslar med ägg så går det oftast bara åt hälften. Knäcker ägget och vispat upp det sen fryser jag in hälften i en liten burk och tar fram nästa gång jag bakar eller när äggen är slut.

Inga kommentarer: