måndag 23 februari 2009

Snögubbeväder


Stackars arma brevbärare som skall traska runt i villakvarteren med vår post när det som tidigare i veckorna varit halt och osandat och nu när det är oskottat. Tänker ofta på det då jag endast en gång i veckan går runt men brevbärarna upplever detta elände varje dag.
Självfallet föregår jag själv med t.ex. att skotta sent på kvällen så att den person som kommer med morgontidningen skall komma fram till brevlådan. Sen är det alla de brevlådor som knappt går att öppna locken på och de som sitter långt från vägen nästan nere i diket. Hur står brevbärarna ut?
Igår när snön kom så kvittrade fåglarna som de trodde det var vår, de är nog lika besvikna som jag, men man får trösta sig med att det kom lagom till sportlovet. Det var många barn som var ute i backarna runt om idag och hade kul. Alla kan ju inte åka bort och de som är på fritids kan sporta och ha kul de också.
Det är bara att gilla läget.


Man blir glad när grannarna gör så här fina snögubbar.


Det här tråkiga äpplet gladde min vän koltrasten. Jag mötte många av hans kompisar där det var skottat fram till brevlådan så att de kom åt mossa och gräs. Så det är väl ett skäl att skotta så blir både fåglar och brevbärare glada.

Dagens tips!
När det bara är lite kvar i mjölkpaketet så ta ett ordentligt tag om öppningen och skaka kraftig så får ni fin skummad mjölk till kaffet.

Inga kommentarer: