onsdag 25 mars 2009

Trädgårdsordling


För 20:e året genomför Nacka kulturcentrum sång- och musikföreställning tillsammans med hundra tals 6-åringar i Nacka. Fröken Ord har en trädgård, barnen är hennes växter (ordlingar), herr Ton dimper ner från himlen med gitarr och tillsammans får de trädgården att prunka. Med alla möjliga ord och härliga toner så sjunger barnen tillsammans från frö till blommande ord. Fröken Ord och herr Ton gifte sig mot slutet. Från påsen som de har runt magen på den gröna tröjan plockar de upp sina mössor och blommorna slår ut, på natten plockar de upp var sin vit strumpa som de dragit på handen som blir som lysmaskar och så till sist tar de upp sina dukar och då får alla i publiken fotografera. Jag fick förmånen att närvara då Edvins mamma och pappa inte kunde komma från sina jobb och mor och farföräldrar bor så långt borta. Marina kom in i går kväll och frågade och det är klart att jag ställde upp för det är något speciellt med detta arrangemang. Ännu hellre hade jag väl ställt upp på deras jobb så att de hade fått vara med men Edvin var glad och Marina får torka sina tårar.När man som jag har deltagit med 6-åringar från förskoleklasser i Myrsjöskolan några år och tittat på barnbarnen när de stod där på scenen så förundras man över hur bra det kan bli att plocka ihop barn från olika skolor ca 100 i varje grupp, två föreställningar om dagen i en vecka.

Det blev en snabblunch på gårdagens rester av rostade rotsakerna, avocado, ägg och sallad innan jag tog en promenad till Dieselverkstaden där 6-årskören föreställning hålls. Köpte en ros som Edvin skulle få efter föreställningen för det är alltid så uppskattande.
Blev hämtad i Sickla för att närvara vid ett planeringsmöte för Nyckelviksdagen som i år hålls på Mors dag den 31 maj. Förra året stod vi i regn och bjöd ut bananer och nu planerar vi för någonting annat bl a vackert väder.
http://hugin.info/134112/R/1291621/291838.jpg
I år är det 100 år sedan den första bananen kom med båt till Sverige och firas av posten med nya frimärken. Vi äter 20 kg/år och jag hoppas ni gått över till de goda KRAV bananerna eller Rättvisemärkt bananer.

Bäst före! Bra efter? Medlemsmöte och seminarium 31 mars 2009

Om du inte har möjlighet att gå på detta så sänds det på svt 2 och svt 24 den 3 april 9.30-15 eller på svt play.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Nu äter vi inte så mycket bananer men vi är VÄLDIGT konsekventa att köpa ekologiskt när det gäller bananer! I andra fall är vi inte lika konsekventa även om vi ofta försöker men bananer - alltid!!!

Jag mår sisådär... jag tror inte jag mäktar med promenad imorgon. Men jag kommer tillbaka med nya krafter!!

Eko-Marianne sa...

Ta väl hand om dig, kram.