måndag 30 mars 2009

Tredje pris

Det stod mycket om släng inte maten, ta hand om rester i tidningar och bloggar idag, på tv igår, och idag har jag varit på Cirkus på Djurgården hela dagen och deltagit i Konsumentföreningen Stockholms seminarium "Släng inte maten". Läs rapporten om "bäst före datum". Stod vid borden med Rättvisemärkt och bjöd på ananas och choklad innan och i kaffepausen. Skivade 14 st ananasar här hemma igår och allt gick åt samt många chokladkakor.

Många bra föredrag som jag hade möjlighet att lyssna på men det kändes inte som någon stress att missa lite eftersom det skall sändas på tv, någon gång vecka 17, och jag blev själv också med på ett hörn genom att testa några förpackningar.

Här ser ni resultatet på att få ut så mycket som möjligt ur förpackningarna med yoghurt.

Dessutom så hade jag skickat in några förslag till rest trix tävlingen och blev jätte - jätte glad när jag vann 3:e pris med min salladsoppa som jag fått tips om av Gurli en väninna på Gotland. Jag var lite fundersam när hon var på besök hos mig och sa att salladen och de övriga grönsakerna som var över kunde jag koka soppa på nästa dag, det var dessutom dressing på salladen. Satte in salladen i kylen och var tvungen att prova för denna kvinna kan laga mat så det måste ligga något i det hon sa och döm om min förvåning när soppan stod klar, den var mycket god. Har försökt föra detta vidare och mött på samma misstro och vet inte att någon provat men när KfS ville ha in tips på rester så skickade jag in några förslag och detta var ett av dem. Det blev ett bra slut på detta seminarium samt med Claes Eriksson på scen. Fick dessutom åka gratis på Djurgårdsfärjan tack vare en bekants busskort och busschauffören ville inte stämpla remsan heller.

Till ära för detta pris så lade jag i några salladsblad i tomatsoppan som jag lagade till middag och mixade och ni ser vilka härliga gröna fläckar som förgyller soppan och åt med god aptit.

Stor sorg att komma hem och få det sorgliga beskedet att Jarl Alfredius gått bort och många tankar går till hans familj i denna stund.

Inga kommentarer: