torsdag 12 augusti 2010

Lycka.

Ännu en slö morgon, mulet väder men varmt så det fick bli frukost ute men så slog det om och blev lite kyligt, några regndroppar (10) kom så jag flyttade under tak. Snart kom solen och det blev dags för att ta stavarna, stegmätaren och telefonen och ta den dagliga promenaden runt Toholmen.
Så där i backen står den, den första Karl-Johan svampen för året men maskäten, sorry. Nu far ögonen runt och är inställda på den vackra bruna Karl-Johan färgen och se där på det vanliga stället utmed allén hittar jag en till, maskäten den också. Nu promenerar jag vidare men hittar inga fler och tröstar mig med att jag har ju inget att plocka i heller. Så när jag har vänt och är på hemväg så finns de där på ett nytt ställe men de är också maskätna.

Där gick jag i förrgår och plockade blåbär och hallon, då fanns de inte där.

Hittade 8 stycken samt denna som bara var lite angripen så det får bli en hård macka med smörstekt svamp på till lunch idag.

Mums va gott det smakade.
Om detta nu fortsätter så blir det till att ta på andra skor och ta skogspromenader i stället för att gå på vägarna och gå upp tidigare.

Det här är vad jag har kvar av de torkade Karl-Johansvamparna som jag plockade 2008 så det är önskvärt att det blir ett gott år för dessa läckerheter.

Inga kommentarer: