lördag 11 september 2010

Skördetider.

Många olika aktiviteter under veckan så det blev en skön dag i skogen på fredagen. Promenad till Sickla sen buss till Älta och promenad till min svampskog sen många år. Hade förhoppningar om att hitta kantareller eftersom de har börjat komma. Har lovat Moa krustader med kantareller till sin födelsedag om någon vecka. Hade också tur att hitta ett stort ställe precis när jag kom fram, inte så stora men många och osynliga så det gäller att leta.

Det blev till slut över 1.7 kg som skulle rensas eftersom jag så svårt för att pilla med det i skogen.
Emellanåt så hittade jag också en och annan Karl-Johan men inte som förra gången fast efter ett tag så fanns de bara där fast på andra ställen

och blev ganska tungt att bära på efter ett tag. Hittade också många fina smörsoppar och så har trattkantarellerna börjat komma.
Väl hemma så måste de ju tas om hand så det blev att rensa, torka, steka men resultatet blev mycket gott

en Västerbottenspaj med spenat och kantareller efter recept från Mersmak.

De allra minsta syltade jag, de större stektas till frysen.

Ännu mer torkad Karl-Johan och så stekta till frysen. Gjorde en härligt god sås med grädde till pasta till middag på fredagen.

Jag tog också hand om lite äpplen som jag plockat hos Eva i veckan, goda Transparante blanché till mos och kräm och torkade ringar och småbitar till müsli, bröd mm.

Så en Selmas äppelkaka var det länge sedan jag gjorde, lätt och väldigt god


Köpte två kilo fina lingon i torsdags som jag nu skall göra rårörd lingondricka av det doftar så härligt frisk av de när man rör i det.
Eftersom det var lite sämre väder på lördagen så passade det bra att ta till vara på allt

och en god middag som avslutning var inte alls dumt och de goda morötterna som Edvin kom med smakade gott till lammrostbiffen

Edvin har odlat morötterna i en kruka och de är odlade med kärlek och vatten, är ekologiska och inga tillsatser sa han när han kom över med dem till mig. Vilken fantastisk gåva och en härlig dag, så tittade solen fram till slut också.

Inga kommentarer: