torsdag 2 september 2010

Vilken svampskörd!

Planerna för dagen var EKO NOW mässan men upptäckte att det bara var för branschfolk idag så en promenad till Sickla, buss till Älta och promenad till min svampskog där jag hoppades att det skulle finnas kantareller. Visst hade det börja komma och det slutade med en hel påse full men de är fortfarande ganska små men knubbiga.

När de väl var rensade så kände jag mig nöjd.
Så började det regna och inte hade jag med mig någon regnjacka men däremot ett paraply så jag gick där i skogen och plockade svamp med paraply idag. Det var bara två korta skurar så det var inte så farligt. När jag väl började hitta de små knubbiga härligt bruna sopparna så fanns det så att det blev tungt att bära hem. Över 3 kilo stensopp, rejält mycket smörsopp och en påse kantareller, tur att man går omkring med ryggsäck men allt fick inte plats där heller. Så mycket svamp har jag aldrig hittat, förutom svart trumpetsvamp, dessutom inte en enda av de över 30 sopparna var angripna.


Nu är de torkade och det blev en burk med 160 gram, lite stekte jag till en köttbit, en liten burk hamnade i frysen några svampar gick jag över med till grannen.
Nu kan jag gå in för andra uppgifter som mässan imorgon, på kvällen kräftor och Skansens familjedag på söndag utan att känna alltför stor längtan ut i skogen.

Inga kommentarer: