tisdag 9 november 2010

Knäckebröd

Idag när det var otjänligt väder ute så blev det bak av knäckebröd och resultatet blev över förväntan.

Väldigt nöjd är jag med min baksten men till detta var den ju förträfflig.
Receptet är från Bröd, Jan Hedhs bok som han fått av Erik Olofsson på Rosendal.

FÖRDEG
15 g jäst
500 g mjölk, 3 %
200 g svensk honung (så mycket tog inte jag)
100 g rågsurdeg
700 g grahamsmjöl
150 g grovt rågmjöl

Lös upp jästen i mjölken och tillsätt honungen. Blanda med surdeg och mjöl till en jämn välling i degbunken.
Låt jäsa till dubbel volym under plast 30-60 min.

BOTGÖRING

1. Tillsätt rågmjöl och vetemjöl till fördegen och knåda degen i 13 minuter på lägsta hastighet.
Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 2 minuter.
2. Låt degen vila i 30 minuter i en lätt oljad plastlåda med lock. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Lägg upp degen på den mjölad arbetsyta och väg upp bitar om 150 g. Rulla till runda bullar och täck med en duk.
4. Låt vila i 10 min. Kavla ut kakor, stora som en middagstallrik, i rågmjöl och lägg dem på plåtar. Nagga. Stick ett hål i mitten.
5. Baka bröden gyllenbruna i ca 14 min. Låt svalna på galler.

Förvaras torrt.

Mina bullar delade jag i 125 grams bitar men vid utkavling så delade jag dem till två

och kavlade väldigt tunt så det blev drygt tjugo stycken i stället för 8.

Nästa gång tar jag 75 g och kanske lite tjockare. Får fråga mina avsmakare.

Inga kommentarer: