måndag 16 maj 2011

Bakdag idag.

Regn ute och efter ett bra yogapass på förmiddagen så blev det 3 st levainbröd bakade.
Från boken av Johan Åkerberg, BRÖD som inköptes på årets rea kommer receptet som står till grund för brödet.
Som vanligt så blir det lite på en höft nu när jag bakat detta så många gånger.
Tar som idag ett uns jäst och lite mindre mängd vetesurdeg och hälften Manitoba och Änglamarks mjöl och nässelsalt. Ibland så tar jag lite solrosfrön tillsammans med saltet när tre minuter återstår i maskinen.
Det räcker till 3 st jäskorgar av den mindre modellen och idag två små och en stor.
Låter den jäsa ovanför kylskåpet vilket jag upptäckt ger det bästa resultatet.
Lättare att vika ihop degen om den jäser i en oljad plastlåda med lock och där kommer nu mina gamla tupperware bra till pass.
Gräddningstiden blir lite kortare och jag använder termometern för att se när det är ca 98 grader. Jag även stenplatta i ugnen.

300 gr vetesurdeg
6 dl vatten 37 grader
14 - 15 dl Manitoba cream
3 msk flingsalt.

Rör ut surdegen i vattnet.
Blanda ner mjöl och salt, knåda till en blank och slät deg.
Knåda 15 minuter i maskin eller dubbelt så lång tid för hand.
Lägg degen i en bunke och täck med duk.
Låt den jäsa i rumstemperatur i ca 2,5 timme. Under första timmen bör man vika och trycka till degen två gånger.
Dela upp degen i två bitar och låt den jäsa ännu en timma i avlånga jäskorgar.
Sätt ugnen på 250 grader.
Slå upp bröden på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ugn ca 20-25 minuer.

Mitt senaste påhitt är att ta vara på det finska rågbrödet som blir över genom att skiva det mycket tunt och torka det i ugnen och det blir mycket godare än finn crips. Det är så gott med lite smör och en ostskiva så jag kan tänka mig att baka det bara för att torka

Så en fin och omhändertagen kartong blir det förpackat i denna gång.

Inga kommentarer: