söndag 1 maj 2011

Samlarmani eller?

Har börjat samla på förkläden eller;
1. Brödbak med Jan Hedh, förkläde från Restaurangakademien
2. Chokladprovning med Fairtrade, förkläde i ekologisk och fairtrade bomull
3. Smakråd för Saltå Kvarn, förkläde därifrån kom med posten häromdagen.

Jag fick vänta på min låda och under tiden läsa vad de andra började laga till av ingredienserna som kom i lådan. Ca 60 st är med på detta äventyr, Saltå smakråd, som verkar bli helt fantastiskt, vi skall alla laga till mat, bjuda på det och ge omdömen om smaker mm.

Påsken gick och först nu i veckan kom min låda och till sista april så kunde jag göra den första omgången av bulgur och hela tomater som kom med förklädet i lådan. Det blev gratängen efter receptet som följde med. En väninna blev bjuden och åt med god aptit och det blev lite räkor till som egentligen var tänkta till förrätt.

Så idag kom barnen som äter vegetariskt och efter nässelsoppan med kornblomst ost och nybakat levainbröd som alla åt av utom minstingen på 10 månader som sov blev det gratängen.
Det hade behövts något till men det var ok med tomatsalsan som jag fick tipset om genom en gruppmedlem och färskosten smaksatt med löktrav och örtsalt tyckte barnen. Även sexåringen åt med god aptit och gav godkänt. Jag hade gjort en liten utan salt mm till lillkillen och han verkade också godkänna det.
Skall prova det i sommar på den övriga familjen också, en praktisk maträtt när man är en stor familj.
Det blev också en matlåda till den arbetande mamman. Vi fick sedan efter maten uppleva att Lex tog något steg ett flertal gånger så nu är det inte långt kvar tills han går.

Inga kommentarer: