onsdag 18 november 2009

Nu är det snart jul.

Iförrgår blev det en förmiddagspromenad i sol och plus 8 grader, tur att jag var morgonpigg för en gång skull för sen kom regnet åter men det var för att jag skulle gå och klippa mig, vilket var på tiden. En skön stund sittande i massagestolen under tiden som håret tvättas och en regäl huvudmassage.
Kvällen ägnade jag åt en konsert i Globen tillsammans med sonens svärmor och en massa Elvismusik. Det var Konsumentföreningens 4:e Christmas show på Globen som var fullsatt. Föreställningen flyttades fram för att många som hamnat i de stora avspärrningarna skulle komma fram så det blev en sen men trevlig kväll.

Idag har jag varit till Spånga kyrkogård till mamma och pappas grav då det är 100 år sedan mamma föddes.

Det är inte så ofta jag är i de där trakterna numera men det blev en avstickare till Västra skogen på hemvägen för att beöka en konsumbutik som hade en Gotländska som pratade om mjöl och bakning. Jag fick en del bra tips och köpte en påse direktimporterat Borstvete från Gutekorn. Borstvete Gotland är en gammal, oförädlad vetesort från Ardre socken. Kul att se hur andra butiksråd ordnar, en bra sak att ta efter.

I morgon skall det bakas pepparkakor så nu står degbunken och väntar på anstormande barnbarn. Receptet är Tant Harriets ur Vår kokbok, samma varje år de blir väldigt goda.

Nu är det dags att börja julpynta, julgranen som skall stå på torget låg på marken och väntade i dag.
Snart är det dags för "Schysst jul" den Rättvisa Julmarkaden!
Den 5 och 6 december i ABF-huset på Sveavägen där du kan köpa julklappar tillverkade med respekt för mänskliga rättigheter! Föreläsningar, film och cafésnack samt en massa varor finns på ett och samma ställe, allt kring temat rättvis och etisk handel.

Inga kommentarer: