fredag 27 november 2009

Vilken dag, vilken vecka, huj!

Nu är det dags att plocka fram julpyntet och hänga upp stjärnorna och på morgonens adventssamling i Nacka kyrka så pratade prästen om stjärnans betydelse inför julen och barnen sjöng underbart och fick många värmande applåder.
Så nu skall julförberedelserna starta även om vi började förra veckan genom att baka pepparkakor, nu är det bara att plocka fram lådorna och ta fram pyntet som väcker minnen till liv.

Minnen ja!
Rasmus ville ha skjuts och jag ville ha bilen så det passade väldigt bra ihop. Han skulle till Solvallaområdet och där stod jag och minnena från barndomen kom upp. Tog en tur genom barndomen och näst intill Solvalla så ligger Sundbyskolan där jag gått från tvåan till åttan, tog sen skolvägen hem, kom till Gribbyvägen, mycket såg likadant ut, några nya hus lite här och där, lite avspärrningar för biltrafik men mycket var sig likt.

Här på Stackvägen i Spånga/Sundby så har jag bott hela min uppväxt och de som köpte huset styckade av tomten så det är en skaftväg upp och de byggde in altanen men i övrigt är det sig ganska likt.

Här i grannhuset bodde min bästis Bosse, med lockigt ljust hår, han var ett halvår yngre än mig. Sorgen var stor när han flyttade, vi var i elvaårsåldern då och vi miste helt kontakten.

Planerna var att åka till Drottningholm men planerna ändrades och tog Bergianska julutställning först, stämde träff med syrran där. Jag har varit där många år och det är alltid lika fantastiskt.
Försöker varje år att informera olika människor om denna utställning för den är något helt annorlunda allt annat men det är få som tar sig dit, tyvärr.

Allt är så pedagogiskt, klar och tydligt. Så här visar man skillnaden på buxbom, lingon och mjölon tex.

eller så här skillnaden på vitmossa, grålav, vitlav och fönsterlav


Massor av underbart fina enkla annorlunda hjärtan av fröer och kärnor fanns det, en gryta med glögg som står och kokar och doftar gott

bredvid glögggrytan så finns saffranen, sen peppar, kakao, kokosnötter, granatäpple mm mm

Julen blommor, olika äppelsorter, citrus mm. Inträdet är bara 40 kr väl värt pengarna för man får både inspiration och lär sig mycket.

Allt är vackert presenterat så både minnen och doftupplevelser blir tillgodosedda.

Så till Drottningholm men det var en besvikelse,det är nu fjärde dagen som utställningen är öppen och många blommor var redan hängiga, fina blomsterarrangemang i de stora gamla krukorna men ne,j inte värt 80 kr.

Inga kommentarer: