lördag 16 maj 2009

Bondens vårmarknad

Årets första tomater precis mogna till den första vårmarknaden på Södermalm. Man såg lyckan i allas ansikten över att äntligen. Det är några lördagar som det är vårmarknad och det var syrran som ringde och berättade det för mig.

En hel hylla med bara ogräs, kirskål, löktrav mm färska och torkade nässlor. Recept följde med förpackningarna och två eldsjälar bakom disken bjöd på korv och sålde vaktelägg till nässelsoppan.

Fick en lång trevlig pratstund men gick vidare eftersom jag plockar ogräs själv.

Fina strutar med ull kunde man också lockas köpa men jag kunde stå emot den frestelsen.

Lite sallad, dill och spenat blev det också. Så nu får resterna i salladsslungan med lite andra örter bli en salladsvinnarsoppa. Dillen skall jag ha till den färska potatisen som jag skall bjuda Rasmus på ikväll.

Var tvungen att köpa lite nymalet mjöl från Gammelbo gård även om det är tungt att bära hem.

En snabb lunch där jag gräddade omeletten och bredde smörgåsen med löktravsmöret som jag glömt framme. Det blev god krydda på omeletten som också fick lite kirskål i och almfrön strödda ovanpå. Så förståss en god tomat hemburen från Bondens marknad som jag njöt extra mycket av.

Inga kommentarer: