tisdag 5 maj 2009

sparris och mango

Den första sparrisen hamnade i lunchens omelett och nästa vecka får Konsum sparris från Uppsala, den som var så god förra året så då kan man frossa i sparris.
Här kommer mitt recept som jag skickar vidare enl Jamie Olivers idé!
Om du vill försöka vinna Jamie Olivers nya kokbok så är det bara att skriva ner sin godaste röra och vänta på att turen skall stå en bi.
De bitar som jag bryter bort från nedre delen av sparrisen kokar jag soppa på, här kastas ingenting.
Lägg de sköljda bitarna i en kastrull och slå på lika delar vatten och gräddmjölk och koka tills sparrisen är mjuk. Mixa och vill du ha en riktigt slät soppa så häll det mixade genom en trådsil. Smaka av med salt.

Torkad mango är inte bara gott det är vacker också. Passade på att köpa då det var ett bra pris på Konsum, tyvärr inte ekologisk. Det är så gott så jag får nog sätta lås på burkarna.

Mötte en ny rondellhund vid Ekliden idag, det hade städats där under helgen, ställts ut blomkrukor vid vägarna och

varnar numera bilisterna med lite gamla leksaker att det finns barn i området vid infarten från stora vägen.

Inga kommentarer: