torsdag 9 april 2009

6 miljoner ägg på påskafton (per timme)

Idag såg jag den första vitsippan och förra våren fick jag lära mig att den skall man äta så håller man sig frisk resten av året, den smakade beskt så det blev en näve nötter när jag kom hem. Känner mig pigg som bara den.
En kopp kaffe på trappen med ett korsord efter en två timmars promenad var skönt i solen och termometern stod på 14 grader.
Hade en skvätt Gammaldags mjölk i kylen som jag inte tagit tag i för det tar emot att slänga, så äntligen tog jag fram den och döm om min förvåning, det var bäst före datum 22 mars, men den var helt ok. Tog vara på grädden och gjorde ett gott smör på och resten blev till en god sås till fläskfilén och till en kopp kaffe. 2½ vecka efter utgången tid, inte illa va.
Lite kul info om ägg här, från Naturens hus och här, från Livsmedelsverket. Ekologiska ägg har en 0:a fick jag lära mig och så kan man se om de kommer från Sverige också genom stämplingen på äggen.
Vi kommer att äta 6 miljoner ägg i timmen på påskafton sägs det, då måste jag köpa fler om vi skall nå upp till detta.
Ägget har en egen dag, den 10 oktober, visste ni det? Så här skall hönorna ha det, eller?
En fantastisk pigg 100 åring från Danmark visades på TV idag som reste ut i världen själv, hälsade på sin son i USA och sin vän i Australien och som önskade sig en resa till Sydamerika. Hon ville bli 105 och var optismist som bara den. Krattade och skottade snö gjorde hon också det är gott gry i somliga.
Renée och flickorna kom förbi presentbutiken här på väg bort och flickorna kunde förse sig med lite torkade äpplen. Det finns äpplen i några återvinningsaskar stående på lut till i morgon. Återvinning är ju min stora passion det med. Tuva ville ha äpplen till sin födelsedagsfest så det blir till att torka ännu mer. Nu vet jag att det blir till att se till att ta vara på ännu mer äpplen till hösten så hoppas det blir rikligt med frukt.
Inhandlade en Bosarpkyckling igår (till extrapris) som jag har tillagat i ugnen och nu håller på att koka buljong på skrovet, köttet blir till sallad imorgon då barnen kommer hit på middag.
Tog fram de sista rabarberna från frysen, som Birger kom över med i somras och jag stod flera dagar för att ta till vara på, nu blev det en liten smulpaj och nu väntar jag på primörrabarber snart.
Det börjar bli tomt i frysen så jag fyller påsar med is för att fylla ut luftfickorna och nu kan jag också fylla på med hönsbuljong. Den blev mycket god.
GLAD PÅSK!

Inga kommentarer: