onsdag 1 april 2009

För varenda unge

UNICEF- Nålen för varenda unge (PIN2009), bild 1
"För varenda unge" är en kampanj under april som bör stödjas genom att köpa denna nål, gå in på UNICEF och läs. Säljs bla hos H&M, apoteket mfl ställen för 20 kr.

Dessa burkar är de bästa jag haft för att grodda i och går att köpas på Gryningen (bästa hälsokosten i stan) lätta att använda och det står alltid en burk på diskbänken. Sköljvattnet använder jag som gödning och vattning av krukväxterna och sommartid krukorna utomhus.


Bilden är från Wikipedia
En tidig promenad före frukost med koltrastsång och ingen kamera hade jag med mig, tyvärr, för sedan dök det upp en mink (tror jag) som jag gärna hade velat ha en bild på. Nyckelviken på gångavstånd och bäver och mink nästgårds helt otroligt.
Stavgångsbrännet går av stapeln torsdagen den 28 maj kl 18.30 i Hagaparken och nu är jag anmäld i år igen läs mer.
Det är en trevlig folkfest med en massa människor som nästan springer om varandra med sina stavar svängande snabbt. Det finns en kort och en lång bana att välja på runt i sköna gröna Hagaparken.

Äntligen har jag fått min egen blandade müsli från Saltå, fick skicka ett mail och påminna för det tog så lång tid och igår låg asken i brevlådan, müsli med stora hallon, jordgubbar, blåbär, mango, pistagenötter mm. Detta kom fram till frukosten idag och avsmakades, mycket gott med alla bären men den jag gör är lika god.

Idag har jag smörat 10 formar till fruktbröd och till detta använder jag det sparade smöromslaget.

För att slippa att smörpaketet åker ut och in i kylen så lägger jag över en bit i en skål men lock som får det stora nöjet att åka ut och in. Omslaget spar jag i facket under smörpaketet (river i fyra delar) och använder till att smörja formar med innan jag slänger det.

Receptet till det populära fruktbrödet kommer från Saltå Kvarn och det bakar jag nästan varje vecka.
Bakade också ett bröd ur Anna Bergenströms bok "Under valnötsträdet" som blir så saftigt och gott. Rofans vardagsbröd.
Det börjar minska i min frys och idag när jag skulle plocka fram lite kantareller så hittade jag nässlor så nu har jag druckit en klorofylldrink, och längtar ännu mer efter de små gröna brännande bladen. Vilken lycka det är med all denna svamp som plockades i höstas, tros alla fästingar, det glömmer man när man äter som idag en supergod soppa. Finns lite kvar i frysen men sen har jag förrådet med torkad svamp.
Gjorde en genomgång av frysen och hittade lite som jag trodde var slut eller så hittar man det som man letade efter förra veckan, lite röda vinbär kom fram bl a.

Inga kommentarer: