onsdag 29 april 2009

Mösspåtagning / valborgsmässoeld

Kom precis förbi stationen när eleverna från Nacka gymnasium var på väg med sina nya vita mössor efter dagens mösspåtagning, en och annan hade sin i påsar.
Jamie Oliver är i stan och Sara Begner har träffat honom och skriver om en kedjematidé som ni kan läsa om.
Här kan du läsa lite trevligheter om just varför vi tänder Valborgseld

Storängens brasa brann snabbt ner under tiden som Storängsborna sjöng in våren med hjälp av de blåa häftena med sånger som återvinns år från år.

Efter en trevlig middag med gös gräddad i ugn med grädde och likaså svartrötter samt sallad mm som är en sån där räddningsplanka som alltid går hem. Lättlagat och mycket gott. Renée och jag som jagar steg vandrade, Anna, Monica, Roger och Sid tog bilen till brasan som snabbt brann ner. Många fd grannar att hälsa på, Sid och mormor hade mycket att upptäcka på lekplatsen och i lekstugan, månen var nästan halv på en klar himlen, mörkret lade sig och det var dags att gå hem. Vi skildes åt på ängen där brasan glödde och eldvakterna kommer att vara sysselsatta hela natten och barnen som försökt grilla marshmallows kom allt närmre elden och folket tunnades ut mer och mer.

Renée vandrade hem till sig, Sid skulle få åka förbi huset där pappa bodde mitt emot Maria Regina Hospis och även visa mormor. Jag vandrade hemåt och kom ifatt några grannar där barnen hade mycket att berätta under hela vägen hem.

På andra sidan sjön, i Hästhagen, brann fortfarande brasan som speglades dig så fint i vattnet när jag kom hem. Batterierna var slut i kameran så innan jag fixat det, ett glas vin, tända ljusen på bordet var brasan nästan nerbrunnen och kolmörkt ute.
Sid tog några kort med kameran precis som batterierna tog slut och det blev ett på Renée och ett på mig

Inget planerande i förväg, bara ta det som det kommer och det blev en oförglömlig valborg, hoppas ni också har haft det bra.

Inga kommentarer: