söndag 15 mars 2009

Bröd skall ätas nybakat!


Så var det då söndag och vaknade av lite småpyssel med Pollysarna i rummet bredvid mig, det var Tuva som vaknade tidigt trots att det blev ganska sent igår efter melodifestivalen. De gick och lade sig "sura" efter som de inte tyckte om resultatet av röstningen men vaknade på gott humör och åt ägg och risgrynsgröt till frukost även Moa innan hon blev hämtad till ridningen, dom skulle hoppa idag. Moa kom tillbaka troligen med lite feber, hoppas det går över under dagen, när de hämtade Tuva.
Idag var det nya artiklar om surdeg i tidningen och jag minns min kurs hos Erik Olofson på Rosendal för många år sedan när jag läser om honom, Pain de Martins blogg, Saltås bageri, Bakery&Spice på Torsgatan, Gateau alla killar och Helene Johansson Brunkebergsbageri.
"Så kort tid som möjligt för att baka brödet, men så lång tid som möjligt på butikshyllan utan att mögla" konstaterande från Mats-Erik Nilsson "den hemlige kocken" och det håller på att utveckla sig åt så lång tid som möjligt att baka och ätas upp på en gång för att ätas nybakat för det dyker upp många små bagerier lite här och var. Mina bullar som jag bakade igår och inte går åt idag torkar jag till skorpor förutom en påse med några som åkte in i frysen. Bröd skall ätas nybakat.


Kom ihåg att se reprisen av, från trädgård till tallrik och fick tre trevliga förslag på nyupptagen potatis med mynta, rödbetor med grädde och palsternackmos som jag absolut måste göra. Hittade en ensam liten potatis i svalen igår som åkte fram för groddning och tog tillbaka äggkartongen från återvinningspåsen för att lägga den i. Odlade potatis i hinkar förra året och skall göra det i år igen.


Tittade på mer mat och bak med Per Morberg och Leila på landet som jag missade i onsdags. Kul med Leila för hon var just i detta program i Evas fina växthus, Sweden Green House, och det kommer nog fler tillfällen därifrån. Jag hade inte torkat alla kanelbullar så det blev till att prova Leilas grillad kanelbullsbruschetta med mascaponeost på och det kommer att bli bra till sommaren på landet, mums va gott.

10 kvm stort växthus i Nacka

Hade en mycket trevlig eftermiddag, träffade Roger med familj i Forum drack en kopp kaffe och de kom över på vägen hem och vi ordnade en sen lunch med kammusslor i sallad samt lite kantareller från frysen.

Inga kommentarer: