måndag 2 mars 2009

Salladslunga


Så var det en ny vecka igen, de bara springer iväg, redan vecka tio.
Det var nu ett tag sen jag gjorde linfrökex, Raw food enl recept Renée Voltaire, Rasmus kom med en beställning på de och knäckesticksen, så det passar ju väldigt bra idag i detta ruggiga väder att pyssla i kökets värme.
Det riktigt hettade i kinderna av blåsten efter mina promenader under tiden som degen mognade i kylen och smeten geggade till sig.
Njuter av mina tre tulpaner på lök som jag köpte i lördags på Tulpanens hus de är mycket vackrare än ett helt fång utan lök, de blir ståtligare med lök. Så köpte vi alltid våra tulpaner förr, innan buntarna i butikerna kom, vi hade en trädgårdsmästare i närheten av oss. I buntarna var det tre i varje förpackning och sen kom fem och vidare till sju innan så som det är nu med tio i varje bunt. Det var då som livsmedelsbutikerna började sälja blommor.


Läste idag att smör och grädde tar slut i butikerna för kunderna går mer och mer över till det istället för att köpa light produkter, härligt.
Torkade äpplen idag som Tuva beställde förra veckan, det blir inte så ofta nu när äpplena är så dyra, skillnad är när man på hösten kan gå och plocka i goda vänners trädgårdar. De smakar ju också så mycket bättre. Använder mest torken på höstarna, den har snart jobbat på bra i 25 år. Äpplena med kanel på är mycket omtyckta av barnen och Tuva skall ta med sig och bjuda sina kompisar i skolan på de här.

Dagens tips!
En annan kökspryl som jag är glad över är salladslungan, i den förvarar jag salladen i kylskåpet och all sallad håller sig fräsch väldigt länge på det sättet och dessutom behövs ingen förvaringsplats i skåpet för den. Det tog lång tid innan jag bestämde mig för att köpa den från Tupperware men är nu väldigt glad att jag gjorde det. Har nog snart sparat in den på den sallad som jag inte behövt kasta.

Inga kommentarer: