tisdag 17 mars 2009

Koltrastsång

Skål som är gjord av tidningar.

Fullsatt i Sandersalen
Skulle ta en promenad på sen eftermiddag och då satt koltrasten någonstans högt upp och sjön och härligare kan det inte vara en marskväll. Sen att jag glömde hälften och var tvungen att gå hem igen gjorde ju inte så mycket.
Åkte in till stan på fm och när de inte stämplar på Saltsjötåget så tar man gärna en promenad istället för tunnelbana när man kommer till slussen, så gjorde jag idag. Vid slottet höll de på att göra ordning för skidtävling med läktare presshytter mm men ingen snö fanns. Såg senare på tv att barnens Vasalopp hade gått idag och sprint i morgon, mycket snö på några timmar måste de ha fått fram. Det tog en halv timme att gå från tåget till ABF huset dit jag skulle för att lyssna på Cecilia Gottfridsson från Nationalmuseum prata om utställningen Prerafaeliterna och det var fullsatt som vanligt och fantastiskt bra också. Det är ett mycket bra sätt att få ut mycket av en museibesök. Hann inte åka dit och gå på utställningen efteråt, får ta det en annan dag, för jag skulle till min studiecirkel "Klimatet är ditt" för sammankomst 2 och det är en samling av pratglada tanter som ledaren, en kille, klarar av fantastiskt bra. Vi pratade om tall och gran och deras anpassning till klimatet samt gick igenom en del artiklar som vi hade valt förra gången.

Tvättnötter som skall provas.
Mellan dess två aktiviteter så beslutade jag mig för att gå till Fair Trade shop på Tegnergatan 8 för att titta och bl a lyssna om ananas på burk som jag såg en fråga om på Lisa Förare Winblads blogg. Det finns men var slut idag. Han som har butiken har jag träffat under Rättvis julmarknad och jag var nyfiken på butiken och blev glatt överraskad av en mycket snygg butik i lokaler tillsammans med Gummessons bokhandel. Köpte tvättnötter och vaniljstång som doftade så mycket mer vanilj än jag någonsin kännt. Skall lägga en bit vaniljstång i socker och se om det blir mer smak av den också. Tvättnötter har jag länge velat prova så nu skall detta göras och jag återkommer till hur det funkar. Det är nötter från Sapindus Mukorossi som växer i Indien, Pakistan och Nepal som man tar 4-5 halvor och stoppar i en påse som följer med och så in i maskinen med tvätten och dessa kan användas i några tvättar.

Söta gosedjur

Mycket barnkläder och snygga.

Dagens tips!
Bra att ha i väskan/ryggsäcken ett bestick och en påse med frön och nötter så kan man köpa en liten filbunke el likn, en frukt, ett bröd och har en enkel och snabb lunch eller mellanmål när man är på väg.

Inga kommentarer: