tisdag 10 mars 2009

Vårblommor överraskas av snön


Nu är vi där igen med ett vitt vintertäcke, ett steg framåt och tre tillbaka, så för att hänga med så tog jag fram det sista grötrisen från i julas och kokade risgrynsgröt. En påse mindre i skafferiet får väl kalla det för vinterstädning istället för vårstädning. Gröten blev lunch och värmde gott innan jag tog en tur till stan och hälsade på Rasmus på hans jobb i Frihamnen så nu vet jag hur han har det på dagarna.


Som vanligt så är jag ute i god tid och det blev tid till en tur till Norrmalmstorg, tittade på blommorna där och Primulan och de första Penséerna var täckta med snö men solen höll nästan på att titta fram just då.


Vandrade vidare i snöblasket till NK och oj vilka jätteballonger de hade överallt, såg en snygg salladsslunga.


Hoppade över Designtorget som var ett måste förr innan de öppnade i Nacka och tog en vända i Hötorgshallen där de hade de vackra salladshuvudena från Frankrike idag också och eftersom jag hade kameran med mig mig så har jag dem på bild.


Nu är det en månad till påsk så nu börjar också riset med fjädrarna dyka upp.
Anledningen till varför jag åkt in till stan var att jag skulle till ABF på en studiecirkel om "Klimatet är ditt" för 55+ och det blev en upplevelse. 11 damer och en herre och herren föreslog en paus och då drog han.
När jag kom så var det bara att sätta igång att sopa den tunga snön tar en vända hos grannarna som är bortresta också, nu kör plogbilen fram och tillbaka.
Man måste ta hand om sina trevliga grannar och förra veckan så tog jag in posten ur en överfull brevlåda och för detta kom barnen över med en fin bukett med tulpaner som tack.
Lärde mig ett nytt ord igår jag är inte singel utan "självbo", Kicki Bergsjö har skrivit en bok "från singel till självbo" kände på en gång att detta passade in på mig.

Inga kommentarer: