fredag 27 mars 2009

Sommartid och Earth Hour


Idag åkte salladen mer i salladslungan för ett av huvudena tyckte inte om den torra luften, lite dusch emellanåt kanske skulle ha hjälp men jag tycker att det är helt ok ändå, drygt en vecka i rumstemperatur. Tyvärr är denna sallad inte ekologisk så den måste sköljas, man kan inte bara ta ett blad direkt från bordet.
Hämtade ett barnbarn på skolan i går, mötte upp det andra hemma lämnade ryggsäck och gympapåse, sen tog vi bussen hem till Järla sjö. Fattiga riddare är ett mellanmål som de tycker väldigt mycket om, tog en påse med bröd i frysen som fick värmas upp i ugnen som jag bakat bröd i på fm. Blandade ihop ägg och mjölk, doppade bröden i och stekte i smör. Strösslar över lite kanel och socker och de äter sådant bröd som de inte äter med smör på på detta sätt. De fick också hemlagad jordgubbskräm som fanns sen Rasmus var här och åt våfflor och kräm i veckan. Till middag hade jag köpt ekologisk entrecóte (kort datum till halvt pris) och till det potatisskivor i ugn samt en béarnaisesås till som inte blev så som tänkt för dragonen var slut. Sallad med granatäpple till och de små eko-kvisttomaterna som låg i en liten skål slank ner i Moa allesammans.


Det var länge sedan som jag tillagade denna potatis
Olja en plåt, skiva potatis tunt, lägg ut potatisen (jag gnider skivan i oljan och vänder den sidan upp) sätt in i varm ugn 250 grader ca 5 - 7 min, salta. Vi åt med god aptit och Tuva lurade oss med ett korttrick mot slutet. Renée åt det som var kvar när hon kom för att hämta barnen så skålarna blev tömda och då skall det bli fint väder idag, som alltid min mamma sa, vi får hoppas att våren kommer på riktigt nu. Det började snöa igen på eftermiddagen, kylan gick in så vi tände levande ljus mendet hjälpte föga.
Sommaartid skall vi ju ställa om till i natt och släcka ljuset och mysa med levande ljus.


Eftersom jag är ensam så blir det inte så mycket tvätt men idag så åkte påsen med tvättnötterna in i maskinen igen och det funkar helt ok. Bytte ut nötterna efter den tredje tvätten och lade de använda i en burk med vatten och skakade om och det skummade väldigt så nu har jag lagt de i sprayflaskan vid diskbänken och skall använda det som diskmedel, bara att fylla på med vatten, praktiskt . Kan också användas som schampo.

Inga kommentarer: