fredag 20 mars 2009

Vårdagjämning

Fikongodis på väg in i kylskåpet.

Det var länge sedan jag gjorde dessa små godsaker så det var kul med en beställning och jag gör de på solrosfrön som mixas sen klipper jag i fikon, Saltå är godast, och mixar det tillsammans med solrosmixet. Sätter på mig engångshandskar och klämmer ihop till bollar, som chokladbollar, och doppar i smält mörk choklad. Chokladen smälter jag över vattenbad, tar den från vattenbadet och rör med en slickepott, lägger i några bitar kall choklad och rör mycket med slickepotten tills all choklad har smält samman, stänger av plattan och ställer tillbaka tallriken ovanpå när jag doppar bollarna och lägger de på ett smörpapper på en skärbräda som jag sedan ställer in i kylskåpet. Därefter paketeras de i nyvikta påsar.


Paketering av fikongodis

Läste en bra inslag om Fair Trade kaffe på Matälskarens blogg idag och har funderat som hon på att köpa en kaffekvarn och köpa bönor för det finns en hel del att välja mellan. Skall titta runt och se hur de funkar.
På Tyresö Handelsträdgård kan man nu köpa penséer och titta in på bloggen vilka små skönheter som man kan lockas köpa. Ett underbart utflyktsmål och härligt är det att gå igenom deras växthus och plocka ihop sina blommor i kartonger.
På Drottningholms slottsteater kan man titta på dessa små vårblommor, måste försöka komma dit på söndag.


Fick alla mina sidor utskrivna av Anders idag och det finns lite som jag skall komplettera med ser jag men är ganska nöjd ändå. Skall bli kul att se mottagandet imorgon.
Nu är dagarna längre än nätterna i fortsättningen och snart ställer vi om till sommartid, härligt!

1 kommentar:

Åsa sa...

Du kan få köpa en kaffekvarn av mig!!! Den är som ny men eftersom vår kaffemaskin har kvarn så används den aldrig längre.

Fikongodiset verkar spännande!!!